Friday, November 13, 2009

Minat Oh Minat!!

Aku mukadimah kan n3 kali ni dgn pic kamera di atas dan kebetulan kali ni aku nak bercerita pasal minat.. sure kengkawan semua dapat agak minat ape yg aku nak ceritakan.. Kalau dah intro pic kamera, tak kan nak bercerita minat pasal memasak, melancong, mengembara, membaca @ menjahit plak kan... ooopsss menjahit?? itu pernah menjadi salah 1 minat aku 1 waktu dulu.. hik3x ade talent tak aku ni mejahit?? tapi i2 dulu.. kini?? selamanya?? kini aku tetap minat menjahit cuma minat tu tak aku kembangkan & perluaskan.. So minat tinggal minat jek la.. Sekali sekala je la minat tu aku perjuangkan ngeh3x Korang plak, ape minat korang? Adekah minat tu korang perjuangkan sehingga sekarang?
Orang kate kalo minat ni dilakukan dgn bersungguh2 pasti membuahkan hasil/sesuatu yang bagus, memuaskan hati @ boleh jugak dijadikan pendapatan sampingan.. Tak kisah la minat yang macam mane pon.. Ade juga yang sanggup berkorban apa saja demi minat yang dimiliki.. Contoh paling senang kalau dah minat pada seseorang, mesti akan ada 1001 cara utk kite memiliki hati si dia kan.. Isshh ape kene mengena plak minat yg ini dgn n3 aku kali ni he3x tapi kire ade kaitan gak la kan.. contoh yg paling senang berkaitan minat..
Alkisah jumaat lepas 06/11/09, aku teman kan sahabat aku sorang ni.. zana, nak skodeng kamera katenye.. Nak 'upgrade' kan kamera dia yang sedia ada iaitu Nikon D40. Kalau aku yg buta kecanggihan kamera ni, aku tgk camera D40 dia tu dah kire canggih dah.. nak upgrade ape lagi la minah ni.. Tapi tu la org kalo dah minat, banyak ilmu yg dia dah dalami secara diam2 rupenye.. Macam2 istilah zana menyembang ngan Efa yang melayan pertanyaan zana tghari tu yang aku jarang dgr.. Bila mase la minah ni belajar tu semua dalam kebusyan dia menjadi mama kepada 2org anak yg sdg membesar.. Hmmm.. Survey punye survey, tanye punye tanye harga.. Zana dah hampir2 nak 'angkat' Nikon D3000 & wide lense.. tapi sebab pikir nak cari duit sebanyak tu bukan nye datang sedegup dr langit, berbulan2 gak nak kumpul.. kiteorang ambik keputusan take 5 jap kat Efa utk berdiskusi ala2 P.Ramlee dlm Seniman Bujang Lapok tuu.. Kat mane kiteorg berdiskusi?? Kiteorg amik port tepi kaki lima Pertama kat entrance tu..
Termenung punye termenung.. Nasihat demi nasihat diberikan oleh sahabat zana tu (aku la tu).. Zana pon termakan pujuk aku, tak jadik la dia beli kamera tu hr tu.. Atas sebab kamera lama D40 tu elok lagi & kalau nak 'upgrade' sngt pon bkn skrng tapi maybe lepas betol2 rase duit tu mcm dah terlebihhh jek x tao nak buat ape, baru la aku kate sesuai beli.. bukan sekarang hik3x
Tapi nasihat & pujuk rayu aku tnggal kenangan bila :
Zana : Is, alhamdulillah camera D40 aku dah ade org nak 'angkat'.. aku rase nk wat keje giler nak beli camera baru D90.. Nak beli ke tak ek?
Aku : Hah ye ke.. (riang betul bunyi suara dia, x sabar nak 'angkat' camera baru la tu)
Zana : Cemane ek is, boleh kot kan.. X pe kot kan.. Aku rase mmg mcm nk wat keje giler gak ni
Cen2 la lbh kurang kteorg sembang tru fon tghri Selasa tu kalo x silap.. Aku bukannye baru kenal Zana ni, alhamdulillah dah 9tahun kenal.. Dr suara tu aku tao dia mmg nak sngt kamera tu.. Lagi pon hr tu kiteorg wat keputusan x yah beli kamera baru sebab sayang camera D40 tu.. Tapi bile dah ade org nak beli ni, x sampai hati aku tak menyokong minat kawan aku sorang ni.. Aku sekadar bagi pendapat mane yg mampu, pikir bebaik & pesan pada dia ape yg dia wat ni bukan keje giler pon, tapi keje yg berbaloi utk diri dia & minat dia.. Kalo wat keje giler takot menyesal di kemudian hari.. Dia tarik nafas dlm2, mmg nekad nk 'angkat' camera baru tu keesokkan harinye..
Esoknye 11/11/09, spt yg dijanjikan, aku teman kan zana sekali lagi ke kedai camera tu.. Sekali lagi berjumpa ngan Efa & dia melayan dgn penuh keteroran nye.. At last, bkn D3000 yg zana 'angkat' mcm yg kiteorg survey jmaat lepas, tapi Nikon D90 yg lebih advance la katenye dr D3000 tu.. so pic mukadimah kt ats tu pic D40 sebelum zana buat bayaran & belum dipasang aksesori lain nye..
Dengan menggeletar duit diserahkan kepada Efa salegirl yg layan kiteorg


Dah bayar, baru lah laju jek Efa pasangkan aksesori2 D90 ni he3x

Sessi mengetest camera baru.. hu3x suke nye dia :)

Beg camera yg termasuk sekali pakej harga yang ditawarkan..

Aksi menggerunkan wanted potographer :p

So, buat sahabatku zana, tahniah sbb dh dapat camera baru.. Moga minat berfotografi ni akan makin maju semaju restoran Ali Maju yg aku tao ade ade branch 1 kat UK Perdana & 2 kat rawang.. hi3x tak la jadi mcm minat menjahit aku yg terpendam lama tuu kui3x

Dan esok perjuangan & langkah pertama akn bermula ngeh3x Good Luck friend..

Oh ye.. bagi kengkawan yg teringin mengabadikan saat2 indah baby/anak2 yang comel kiut miut tu tp x berkesempatan nk ke studio/ nak amik sndri ke.. dgn rendah dirinye aku mengiklankan di sini bleh la gtao aku.. Akan ku usha kan kat zana dgn special price utk korang.. Bile lagi nak ambik kan.. Tunggu punye tunggu nak ambik kat studio ke, tup2 dah besar anak korang.. rugi tak sempat nak abadikan kenangan tuuu kan..

Nak wat outdoor session dgn anak2 pon dialu2 kan, nak bergambar family sempena ape2 function/ outdoor session kengkawan & hubby/ wife memasing ke.. tapi kite kautim dulu la tmpat yg bersesuaian yek.. jgn umah memasing kat kl, tp ajak outdoor session kat Terengganu ke.. he3x usik je.. boleh mmg boleh, tp tertakluk/ cite lanjut bile dah confirm nak shoot tu nnt k..

InsyaAllah harga & servis yang berbaloi2 utk korang boleh dirunding :)

Sebarang pakej/cerita lanjut akan di update sekiranya info nye dah ade k..

~ Take Care & Ingat Allah Selalu ~

3 comments:

sinomosa said...

Cayalah Kak Zana..
Caiyok!!
Sok2 kita bleh JV ye kak hehe

angah said...

haaa ni sorang lg awex yg mmpunyai minat yg sama... pa pe pon jgn lupe kn akk nk JV jugekkk :p

tp ade org tu buat keje giler gak la weekend br ni 'angkat' hs baruuu :) betuah punye adik..

HOMESTAY D’SIERRA ALAM SURIA PUNCAK ALAM said...

ha..caiyok2...
tengok hasil D90+editing tu kat penulis blog ni t...please komen, lighting ke, angle ke,ape2 jela..

is..posting 1,2 keping 1st kolobrasi kite tuh...wakaka..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...