Tuesday, August 24, 2010

Kelahiran Nur Arissa - Part 2

Kite sambung lagik yek citer yg dah agak basi ni he3x...

19 Jun (Ahad)
Dalam kol 6.15pg aku kene tolak ngan krusi roda g labour room, syok gak ase kene tolak ni walo pon kejap sbb dkt jek labour room ngan wad yg aku lepak tu.. ble dh masuk tu dlm ati aku.. ooo cenggini upenye labour room hi3x jakun nye aku tgk labour room.. ye la b4 ni dgr org cte jek.. x terbygkn cemane kan.. aku masuk tu blk sebelah aku tgh bertarung nyawa dok 'push' 'push' dah sambil mulut patient tu x henti2 jerit 'Allah' 'Allah' huiiii.. ngerii aku dgr, cemane la nasib aku plak nnt ni.. smpai la kol 7lbh br la de doktor & nurse yg entertain aku, ramai nk beranak hr tuuu.. nk plak aku ni bkn kes msuk labour room yg baby nk tekeluar dh.. nak kene paksa, tu yg derang cam rilek jek wat dekk jek kat aku hi3x

tgn kiri aku masuk drip air, doktor cek pergerakan baby, masuk drip induce lak tgn blah kanan, lama2 rase contraction tu makin kuat & kuat lagi.. aku yg dlm dilema dok konpiyus smpai ble aku nk tao yg aku ni nk terberanak & nak panggil doktor?? aku tnye nurse tu, dia kate "sampai awak rase mcm nk berak, sembelit, awak pnggil doktor" hi3x seumur idop aku x tao cene ase sembelit.. tp pngalaman bersalin ni la mengajar aku erti sembelit ceewahhhh.. ooo ni jek la cara bersalin paksa ni.. masukkan ubat melalui drip tu.. tgk kalo 1 botol pong x ckup power nk wat contraction kuat smpai bby kua, doktor akn tmbah plak lg 1 botol.. alhmdulillah aku 1 botol jek.. x sempat abes 1 botol kot aku ase..

tiba & saat akhirnye tibe.. doktor cek bukaan dah 6cm, oh ye mase aku br masuk td baru bukak 3cm & doktor jangka dlm 3 @ 4ptg baru aku nye bukaan leh jd 9cm... aiyarrrrkkk skali lagi.. giler babas aku kene tnggu & lepak dlm labour room tu smpai ptg... ngeeeeeri nyer weiii... tp alhmdulillah dlm 9lbh aku ase dah bukak 6cm (sempat tgk jam sbb jam dinding tu ade belah kiri dinding aku) tahan & tahan lagi.. smpai aku x sure kol bape.. aku pnggil doktor g & doktor cek dah 9cm.. yeaaayearghhhh!!

mase ni la Mr. Hubby masuk.. b4 ni dia penah kate dia akan masuk tp kalo x tahan tgk darah, dia kua la yek.. aku redha kan jek la, dari doktor yg layan aku kene stop g layan dia yg pengsan lak nnt.. lagi la naya kan.. tp alhamdulillah, Mr. Hubby tnggu smpai baby selamat dilahirkan.. Alhamdulillah gak ngan adenye Mr. Hubby mmg banyak bg support & bantuan kat aku yg nk meneran sekuat2 & penuh semangat nye.. Tq yer sayanggg hu3x

Bila baby dah kua, lega teramat sngt.. syukur.. Pas tu, doktor gtao nak kua kan uri, bersihkan dalam, gtao nak jahit bla bla bla.. lantak ko ler doktor nak wat pe pon, aku dah x larat pk dah time tu.. pk nak cpat siap & nk jmpe baby jek dahhh time tu..

Announcement board lua labour room

Ni la baby lepas lbh kurng 2jam lebih kua tgk dunia



Petang tu Pak Usu & Mak Usu (Mr. Hubby) ade dtg melawat, mama & Mr. Hubby of course la kan.. adik badik aku, Kak E-ta sefamily, Nazri, Sheila & anak nye Kasih.. Mak Teh & Arwah Pak Teh pon sempat dtg.. tq semua..  Oh ye, lupe cte hari sabtu aku dh start de roommate, Ain namenye, dia lagi la cepat x hengat bersalinnye, masuk wad kol 2, 2lbh msuk labour room, 4lbh dia dh selamat bersalin.. aku yg masuk lama ni gak yg x terberanak lagik :p

Dan bermula la pengalaman aku jadik mama :) terkial2 ko nak pakai kan pampers, dgn de tali pusat tu yg aku kekok & seriau sket nak handle.. nak pkai kan baju & seluar dia.. Dgn nak breastfeed (BF) lagi ler aku kekok.. da ler puting x bape nak ade hik3x.. sronok jek aku tgk Ain BF anak dia, tu 2nd baby dia.. tu yg wat dia lg rilek & senang jek aku tgk.. yg aku ni terkial2 jek malam tu.. ade la bape kali jek aku dpt BF baby malam tu..

Hua3x siap amik gambar ngan JM2 yg bnyak berkhidmat kat aku.. Ni sebahagian nye jek, ade yg x de sbb bkn shift derang hr tu.. TQ bebanyak yek adik2..

Kenangan ngan Ain & baby2 kiteorg :) warghhh bulat gak aku yek.. baru pasan daaaa betapa bolatnye aku mase tuuuu.. jenuh la aku nk kurus balik pas ni.. sebelum ni kurus kerrr?? ngeh ngeh ngeh ..

Hari ahad tu, doktor kate sok akn cek jahitan.. kalo ok line clear & baby sihat, aku dah bleh blk umah.. horrrayyyyyyyyy.. yabedabedooooooooo.. eii x sbr nye nk bwk baby blk umah :)

Aku wat episod 3 lak ek.. lenguh dah menaip 2episod 1 hari ni hik3x nak ilek bace blog member2 plak..

~ Take Care & Ingat Allah Selalu ~


7 comments:

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

tahniah..ingat nak komen dlm episod pertama..tp tunggu episod kedua lah..:)
legakan kalau hubby teman..rasa mcm ringan sikit bebanan mengepush yg kita tanggung sensorang tu..
pepun tetiba rasa mcm nak ngandung lg larrr..huahuahua..jeles.....
hehehe

angah said...

Ilhamny.com : tq linda.. ye r btol3x mmg bnyk mmbntu ble suami msuk skali, Is ingat g Linda kate, penting depa ni masuk utk mase dpan baru depa tao betapa susah nye nk lahirkan anak tu kan..

hu3x mmg sesuai sngt ler Linda.. Ilham pong dh sesuai de adik.. ahakksss..

sinomosa said...

uiks tudung cekelat laa ahaks
siannya tangan Arissa uhuk3

angah said...

sinomosa : uitksss.. ni bkn tudung yg i salu pkai tu tao.. ni yg len :p

u.. tu bkn tgn arissa laaaa... tu tgn i ler.. huk3x makne cam tangan i yg nampak halus lg mulus mcm tgn bby ekss he3x

Nur Hasyimah Mahasan said...

tahniah tahniah tahniah..berbaloi kan husband masuk...nk bg irsyad adik gak la..hehehe

Suliana said...

adoi.. sempat lagi posing tuh.. tak ingat sakit dah ek.. hehe.. su malam pertama tu pun mmg terkial2 juga bf baby..hehe

angah said...

tq3x syim.. memang bebaloi2 husben masuk :) he3x irsyad k x kalo tnye nk adik x, dia kate pe syim?? caiyok2x mari pakat2 meramaikan umat :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...