Tuesday, September 15, 2009

Menjelang 5hari Lagi Nak Raya

Kat opes skrang dok sensorang, geng2 bas sekolah yg lain kua uruskan hal masing2 hi3x.. Ingat nak gak join tp ade agenda nak setelkan la kununnye... kat 1 tempat opesmate aku yg lain dok sembang2 mengisi mase lunch hour... hmm.. kat opes lagu raye dah lame berkumandang... terbayang2 dah aku raya thn ni kat kg aku... Raya thn ni anak bulan nampak kt kg aku lu hu3x..

Terbayang dah menu2 wajib aku time aye ni.. sehari/ 2 hari b4 raya, biasanye kat kg aku akan ade menu2 yg pelbagai @ as known as 'hari mantai'.. hari ni kirenye org akan sembelih lembu utk dibuat juadah & hari masak2 sedunia utk siapkan rendang ayam & daging, nasi impit, (ketupat dah tak de org nak anyam kat kg aku he3x) paru sambal (uissshh teliur dah ni, favourite aku, adik lelaki aku & sepupu aku @ macam abg aku gak yg aku panggil along) lemang, kuah kacang, kuah lontong (salu mak aku akan wat pagi2 raya nak memberi rasa fresh pd kuah tu) lontong ni wujud kat kg aku disebabkan aku dipengaruhi oleh pengaruh jawa johor belah arwah ayah.. Hmm lagi 1 lg la best kalo ade dodol.. Hah?? Dodol.. ala mane de sape yg nk 'ngacau' dodol kt kg aku.. Hmm ase kempunan nye nak makan dodol yg hari tu ade jual kat opes ni tapi dgn bilangan yang terhad hu3x.. sedih3x tak pe.. tak pe.. kalo de rezeki aku, kadang2 de tetamu yg dtg umah ade yg bawak dodol @ penganan ni.. bleh la merasa.. hi3x
Hmm bertambah lapar jadi nye teringatkan sedapnye lemang, makan lak ngan rondang nogori 9 special made oleh uwan aku & dibantu oleh mak.. aiittt tegeliat lak lidah cakap bahasa ibunda nih.. maybe gak air tangan mak separuh thn ni memandangkan uwan yg dah tak kuat/larat mcm mase aku kecik2 lu.. kalo pikirkan persiapan kat kg, thn ni dapat la berbakti kat mama & uwan dgn tolong derang siap2kan cawan, pinggan mangkuk & kerja mengemas salu nye diserahkan kat aku.. Thn lepas aku siap2 kan semua ni lebih awal sebab raya pertama aku kat Alor Star.. Kat dapur tolong sket2 sbgai backup chef slepas mak aku je.. Sebab menu2 utk raya ni menu yg berat2 la katekan.. Kalo aku yg wat, takot tak lalu makan je org yg dtg umah nnt..

Memandangkan seminggu raya thn ni aku berada di kg aku, ingat nak gak la bawak perencah ready made pe yang patut wat menu tambahan nanti.. Wat soto ke, mee bandung ke, k gak kan.. Nasib baik stok perencahnye dah ade.. Kalo tak pon wat mee,bhun kari.. nyum.. nyumm..

Tu cite persiapan utk kg... Bila teringat persiapan kat umah yang kite org dok skrng..
Sekali tengok macam tak de wat persiapan pa pe pon hi3x
Guna jek la pe yang de memandangkan nak bernafsu lebih2 pon peruntukan tak mencukupi hua3x nak harap eric leong dtg wat surprise jauh skali..
So, i.Allah tinggal lagi 5hari ramadhan akan tinggalkan kite.. huaahhh... mmg kejap..
tup tap tu tap.. pegi kje blk keje jek.. Sedih nak tinggalkan ramadhan, tapi x sabar nak bersama sanak saudara berkumpul kan.. sedar tak sedar gak hampir 24 tahun aku beraya tanpa arwah ayah & 12 tahun tanpa arwah atuk.. Rinduuu nyer... Semoga raya tahun ni lebih diberkati, dirahmati & kiteorg semua gumbira & kengkawan... Untuk peringatan aku & korang gak... hargailah org disekeliling kita selagi kita & mereka masih ade...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...