Monday, September 14, 2009

Qamar Bani Hashim

Hmm rancangan ni antara yang mesti tonton oleh kita semua sebagai umat islam.. Nape aku ckp cen2 sebab.. cite ni mengisahkan.. jeng.. jeng.. jeng.. jom bace entry aku smpai abes :p

Aku pon tak tao pasal cite ni maklum la waktu siaran cite ni selalu nye aku kat dapur ready kan makanan utk sahur/kemas dapur pas bebuka.. Sampai la 1 hari ni hubby berkenan ngan cite ni.. Bile kol 11.30 je dia mcm ketagih nk tengok cite ni macam dia suke tgk Formula 1 @ sewaktu ngan nye mase kiteorang amik channel sport dulu
(sekarang dah terminate sbb charge dah naik he3x)

Pelik gak memula cemane la hubby leh minat lak nak tengok cite arab ni.. Ade pompuan arab cantik2 ke?? detik ati kecik aku... hu3x Astagfirullahalazim... tak baik tol buruk sangka kat husband sndri ye :p bile aku tanye.. dia just jawab "best cite ni, macam cite arab dia dok tgk kecik2 dulu" aku pun dok ingat cite cemane la agaknye tu.. bile aku berpeluang menonton cite ni.. pergghhh nyesal nye aku tao lambat.. sebab cite ni mengisahkan sejarah perjuangan Nabi Muhammad s.aw. dalam menyebarkan Islam.. Segala cabaran umat Islam terdahulu yang akan aku ketahui sekiranya aku baca kisah2 @ melalui penceritaan di radio/ ceramah (itu pon kalo aku dengar/ gi ceramah) he3x

So, nak tnggu aku bace kisah sejarah ni.. almaklum aku mmg sorang yg malas mmbaca.. terukkan hi3x nak tnggu aku dgr radio pon, waktu pagi & petang mase pegi & balik keje..

nak tnggu dengar melalui ceramah... he3x harap ceramah yang opes aku anjurkan je la kot.. Almaklum aku ni kan terlampau rajin...

Bila aku tengok cite ni, terasa/ tersedar betapa beruntungnya aku dilahirkan dengan ISLAM..

Ye la mane taknye..
Melihatkan betapa siksanya Rasulullah nak sebarkan Islam secara senyap2 pada peringkat awal penyebaran Islam..

Melihat betapa umat Islam disiksa oleh Abu Jahal & isteri apabila mengetahui mereka yang telah memeluk Islam..

Melihatkan kegigihan & keberanian pengikut Rasulullah s.a.w. dalam membantu beliau menyebarkan Islam..

aku ckp ngan hubby.. "Alhamdulillah kan kite ni dilahirkan dah memang beragama Islam.. cemane la ek kalo kite ni macam umat di zaman Rasulullah s.a.w macam cite tu"

(di mana masyarakatnya masih tercari2 agama yang benar lagi diredhai untuk dianuti)

Ishhh.. Syukur nya pada Dia..

So kengkawan yang berkesempatan jangan lepaskan peluang ni, saksikan cerita ni setiap hari jam 6.00ptg - 7.00ptg (episod sebenar) dan ulangannya jam 11.30mlm-12.30mlm (episod terkebelakang sikit) di Astro Oasis channel 106..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...